ID needed of Soviet vehicle

While searching for pics of the Prague uprising in 1968, I found this pics of a (to me) unknown
tracked vehicle. It´s the base vehicle for 2S3 SPH, but what it´s used for?

2 Likes

Tracked minelayer I believe. I can’t remember the designation right now.

Excellent picture.

1 Like

'Just checked: GMZ-3.

3 Likes

Thanks Brian. I also found a pic of the BTM trench digger. I maybe will build a T-10M MBT used in Prague.

1 Like

That’s interesting; I had always wanted to build one replicating Tamiya’s ancient box-art:

Of course, I know it’s the wrong mark for 1968, but the artwork was so good (in my opinion); I might get around to it one day using a Trumpeter kit of the A. One day!

3 Likes

T-10 M in Plzen.

3 Likes

Hello Hermann, this is the GMZ mine-laying vehicle. It had just been introduced into the GSSD forces during the invasion of Czechoslovakia. The 2S3 self-propelled gun didn’t exist at that time. The GMZ was also only in the Soviet Army’s inventory. The GMZ-3 is a further development.

Best regards, Joachim

3 Likes

here are two more pictures from 1968 GMZ

7 Likes

Danke Joachim, meine Frage ist hiermit zufriedenstellend beantwortet. Eine Frage bewegt mich doch.

Wozu brauchen die Sowjets ein Minenlegefahrzeug bei einer Invasion? Um auf alles vorbereitet zu sein?

1 Like

We Russians are a very strange people. :grinning_face:

Fyodor Tyutchev wrote back in 1866:

Russia cannot be known by the mind
Nor measured by the common mile:
Her status is unique, without kind –
Russia can only be believed in.

But if you think about it: if a military unit has minelayers, field kitchens and other equipment and goods, then if it is transported to another place, then it is transported in its entirety with all its equipment, personnel and provisions.

1 Like

Ja Hermann, deine Frage ist vollkommen berechtigt. Es gibt auch Fotos von operativ taktischen Raketen auf Ketten und Radfahrgestellen, Pontonfahrzeugen, Landeübersetzmitteln, alles was du dir vorstellen kannst, wurde mitgeführt. Bei uns auf dem Flugplatz waren zu dieser Zeit TU-16 gelandet. Den Samstag des Einmarsches habe ich bei uns in der Stadt als 11jähriger erlebt. Solche langen Kolonnen von Militärfahrzeugen und Panzern habe ich danach niewieder gesehen. Logistisch war der Einmarsch für die Sowjets eine Meisterleistung. Übrigens, dein Bild mit dem Panzer T-10M, ist nicht in Prag aufgenommen worden. Die T-10M belegten den Raum Plzen und waren aus meinem Raum, Riesa Zeithain.

Grüße Joachim

2 Likes

Danke Joachim. Ich habe mich mit der Invasion nicht so direkt beschäftigt, kenne nur die Bilder. Ist auf jeden Fall ein aus modellbauerischer Sicht sehr interessant. Da sind die Sowjets also aus der DDR heraus einmarschiert. Nur gut das Genosse Ulbricht die NVA zurückgehalten, die standen ja schon Gewehr-bei-Fuß in Sachsen. Das der Aufmarsch sehr prägend für war Dich, kann ich völlig nachvollziehen. Ich kann mich noch gut an die diversen Manöver der US Army bei uns in Bayern erinnern. Oh glorreiche Zeiten, da wusste man noch wer Freund und Feind war……

2 Likes

3 Likes

Hier noch einige Bilder zu den Beitrag, den ich geschrieben habe.

4 Likes

Aha - the elusive SU-122-54!

2 Likes

Genial!

1 Like

There were also serious accidents on the march to Czechoslovakia. Here are some pictures.

3 Likes

Wahnsinn!

1 Like

Does anyone know which version(s) of the T-62 are seen here?

1 Like

This one has always been a favourite of mine - so I had to build it (1/48 Tamiya T-55 used as a base). Location was Karlovy Vary (or Karlsbad as it used to be known).

8 Likes